طرز تهیه مرغ شکم پر مجلسی در فر با روشی ساده و خوشمزه

0

مرغ شکم پر یا مرغ درسته یک غذای محبوب بین‌المللی در سراسر دنیاست که از قرن‌ها پیش تا کنون تهیه می‌شده. غذایی محبوب شاهان در قرون ۱۲ و ۱۳ میلادی که هم به شکل خوراک و هم به شکل کباب طبخ و در جشن‌ها و مناسبت‌ها سرو می‌شد. در ایران هم مرغ شکم پر همیشه یک غذای مجلسی و پرزرق‌وبرق بوده که در مراسم خاص تهیه می‌شده. برای تهیه مرغ شکم پر از انواع سبزی و آلو داخل شکم مرغ استفاده می‌کنند و آن را در فر یا داخل قابلمه می‌پزند. در این بین مرغ شکم پر گیلانی و مازندرانی هم بسیار محبوب هستند که با رب آلوچه و رب انار مزه‌دار می‌شوند و ترش‌تر از مرغ شکم پر مجلسی هستند. در ادامه با آموزش طرز تهیه مرغ شکم پر همراه سیروان باشید.

طرز تهیه مرغ شکم پر خوشمزه و عالی در منزل :

یکی از غذاهای پرطرفدار که در اغلب مهمانی ها مورد استفاده قرار می گیرد مرغ شکم پر است که اغلب خانم های کدبانو سعی دارد با آشنایی با طرز تهیه مرغ شکم پر این غذای فوق العاده را به بهترین شکل برای مهمان ها تهیه نمایند. در این بخش طرز تهیه  آن را به صورت مرحله به مرحله ملاحظه می فرمایید.

 مواد لازم برای پخت مرغ شکم پر :

مرغ درسته و با پوست: یک عدد در سایز دلخواه

پیاز : چهار عدد متوسط

روغن: به مقدار لازم

لیمو و پرتقال : هر کدام یک عدد

نمک و فلفل : به مقدار لازم

زردچوبه : دو قاشق چای خوری

دارچین : یک قاشق چای خوری

کشمکش و آلو : به مقدار دلخواه از هر کدام

پودر کاری : یک قاشق چای خوری

پخت مرغ در فر

طرز تهیه مرغ شکم پر :

برای شروع، ابتدا یکی از پیازها را خرد کنید و با نمک، فلفل و اب لیمو تازه مخلوط نمایید، سپس آب پرتقال و زردچوبه را هم اضافه نموده و مخلوط نمایید.

طرز تهیه مرغ شکم پر

پخت مرغ شکم پر

حالا مرغ را داخل ظرف بزرگتری قرار داده و مخلوطی که در مرحله اول آماده نمودید را به آن اضافه نمایید و داخل شکم مرغ و روی آن و حتی زیر پوست مرغ را کاملا با مخلوط پیازها پر کنید تا مرغ به طور کامل به پیازها آغشته شود.

طرز تهیه مرغ شکم پر

طرز تهیه مرغ

آموزش پخت مرغ شکم پر

برای ظرف حاوی مرغ درب انتخاب نموده و یا آن را با نایلون کاملا بپوشانید و به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید. د راین فاصله چند بار به مرغ سرزده و آن را بیشتر در مواد بغلطانید.

آموزش پخت مرغ

خب حالا بریم سراغ مرحله دوم از پخت مرغ شکم پر، بقیه پیازها را بعد از پوست کندن و خرد نمودن با کمی روغن تفت دهید تا نرم شود.

مواد میانی مرغ شکم پر

پیازها را از روی حرارت برداشته و سپس نمک و دارچین و زردچوبه را به همراه کشمش و آلوها به پیازها اضافه کنید. در صورت دلخواه می توانید در این مرحله از ادویه کاری نیز استفاده نمایید.

مرغ بریان

مرغ را از یخچال خارج نموده و همه موادی که روز قبل برای طعم دادن به آن اضافه نمودید را از آن جدا می کنیم و شکم مرغ را با موادی که در این مرحله آماده نمودیم پر می کنیم و شروع به دوختن مرغ می کنیم و آن را کوک می زنیم و همه قسمت های ان را می دوزیم و با نخ بال ها را هم جمع می کنیم.

طرز تهیه مرغ شکم پر

تزیین مرغ

پخت مرغ با روشی ساده

روی سینی فکر تکه ایی فویل قرار داده و کمی آن را چرب کنید و مرغ را روی آن قرار دهید. روی پوست مرغ را کمی چرب نمایید تا از خشک شدن آن جلوگیری کند. حالا وقتشه که مرغ را در فر قرار دهید. توجه داشته باشید که مرغ یک ساعت اول با حرارت کم بپزید و بعد از گذشت یک ساعت می توانید حرارت فر را کمی بیشتر کنید تا مرغ کاملا مغز پخت شود.

طرز تهیه مرغ با کشمش و آلو

بعد از گذشت دو و نیم تا سه ساعت مرغ شکم پر شما آماده س. اونو از فر خارج نموده و بعد از تزیین سرو نمایید.

مرغ شکم پر در منزل

نکات برای پخت بهتر مرغ شکم پر :

  • مرغی که برای اینکار انتخاب می کنید باید دارای پوست سالمی باشد تا در حین پخت مرغ علاوه بر شکل ظاهری، طعم بهتری نیز داشته باشد.
  • برای نتیجه گیری بهتر سعی کنید در زمان پخت مرغ هر بیست دقیقه یکبار در فر را باز کرده و با قاشق آبی را که از مرغ خارج نموده روی همه سطح آن بریزید.
  • در صورت تمایل می توانید مرغ را قبل از پخت با مقداری کره و زعفران چرب نمایید تا علاوه بر طلایی شدن و ظاهر زیبا، طعم بهتری نیز داشته باشد.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید