طرز تهیه عدسی مجلسی خوشمزه و خوش طعم

0

عدسی یکی از غذاهای خوش مزه است که شبیه آش می باشد و اما  تفاوتی که با هم دارند این است که آش از چند نوع حبوبات تشکیل می شود اما این وعده غذایی خوش طعم فقط از عدس تشکیل می شود، عدسی را می توان هم در وعده صبحانه میل نمود و هم می توان به عنوان یک شام یا ناهار سبک استفاده کرد، در ادامه با طرز تهیه عدسی آشنا می شوید.

عدسی از مواد تشکیل دهنده ی خوش مزه و پر از خواصی، به خصوص عدس تشکیل شده است که برای سلامتی بسیار مفید می باشد، از فواید عدس برای سلامتی بدن هر چه بگوییم کم است و ما نمی توانیم همه آن را در این مطلب آموزش آشپزی برای شما بیان کنیم و اصلا هدف ما این نیست فقط گوشه ای از خواص آن را می گوییم تا بدانید این غذای اشتها آور چه غذای مفید و خوش مزه ای است. در طرز تهیه عدسی با همراه باشید.

طرز پخت عدسی خوش مزه

همان طور که می دانید بیش تر خانم های ایرانی از کمبود آهن رنج می برند و دچار کم خونی هستند که عدس یکی از مواد های غذایی است که سرشار از آهن بوده و می تواند داروی مناسبی برای این افراد باشد، علاوه بر همه ی این ها عدسی غذای ساده و خوش پختی است که هر کس می تواند آن را به راحتی در کمترین زمان و کمترین هزینه تهیه نموده و میل نماید.

در این مطلب ما با آموزش طرز تهیه عدسی خوش مزه در خدمت شما حاضر شده ایم، در ادامه هم با ما باشید.

دستور پخت عدسی خوش طعم

مواد مورد نیاز تهیه عدسی

  • یک عدد پیاز متوسط
  • دو لیوان عدس
  • دو یا سه قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی
  • دو قاشق غذا خوری روغن
  • به میزان لازم فلفل و نمک

طرز تهیه عدسی خوش مزه

در طرز تهیه عدسی ابتدای کار باید عدس ها را که شب قبل خیسانده ایم درون قابلمه ای بگذاریم با شعله ای مناسب نه زیاد بلند و نه زیاد پست، بجوشد. در ظرفی دیگر پیاز ها را خرد کرده و به همراه فلفل و نمک و رب گوجه فرنگی درون ماهیتابه ای که درون آن روغن ریخته ایم، تفت می دهیم.

در این مرحله از طرز تهیه عدسی مقداری آب جوش (اگر آب گوشت یا مرغ آماده دارید) درون آن ریخته اضافه کنید. اگر می خواهید به آن آب جوش اضافه کنید می توانید از عصاره هم برای خوش طعم تر شدن آن استفاده کنید، درب قابلمه عدسی را می گذارید تا با حرارت ملایم بپزد. توجه داشته باشید که عدسی نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد.

بعد از این که عدسی با شعله کم خوب جا افتاد و لعاب به آب آن نشست می توانید عدسی را در ظرفی کشیده و با گلپر یا پرتقال یا پیاز داغ آن را تزیین کرده و به همراه لیمو ترش یا کمی سرکه و روغن زیتون نوش جان کنید.

طرز پخت عدسی

نکاتی برای خوش مزه ترشدن عدسی

از گذشته های دور عدسی را برای صبحانه استفاده می کردند، اما آن را در هر وعده غذایی که بخواهید، می توانید میل کنید هرچند عدسی برای وعده صبحانه بیش تر جا افتاده و کاربردی تر است اما به دلیل مقوی و مغذی بودن آن در هر زمان مورد استفاده قرار می گیرد، نکته هایی برای خوش مزه تر شدن، در طرز تهیه عدسی وجود دارد که ما مقداری از آن را برای شما گرد آوری کرده ایم و در اختیارتان می گذاریم.

۱-عدسی را از بیست و چهار ساعت قبل خیس کرده و مرتب آب آن را عوض می کنید، این کار نفخ آن را می گیرد و از دل درد شما جلوگیری کرده و در نهایت رنگ ان پس از پخت سیاه و بد رنگ نمی شود.

(البته دقت کنید که این زمان از بیست و چهار ساعت بیش تر نشود که عدس مقاومت خود را از دست می دهد و با حرارت دیدن پوستش جدا و له می شود.)

۲-اگر برای پخت عدسی وقت کمی دارید و می خواهید زود پخته شود، برای زود پخته شدن عدسی می توانید اول پیاز را در روغن تفت داده بعد از طلایی شدن عدس ها را اضافه کنید، و سپس آب را به آن اضافه کنید.

۳-اگر آب عدسی تمام شد به آن آب جوش بیفزایید، و اگر عدسی شور شد به غذا سیب زمینی اضافه کنید.

۴-بهتر است چاشنی ها و ادویه های عدسی را در مرحله های پایانی به آن بیفزایید، چون هم باعث دیر پز شدن آن می شود و هم بوی و عطر ادویه ها از بین خواهد رفت.

۵-برای ادویه می توانید به عدسی زیره بزنید و اگر مایل بودید در آن گلپر اضافه کنید، اگر گلپر نزدید چاشنی مناسب برای غذای شما آب لیموی تازه است.

۶-هم چنین جهت خوش مزه تر شدن خوراک عدسی سیب زمینی را نگینی خرد کرده و در آن می ریزید چون عدسی غذای بون گوشت است.

۷-عدسی غذایی است شبیه آش و باید شبیه آش کمی غلیظ پخته شود، نه به غلیظی حلیم و نه این که خیلی رقیق باشد.

طرز پخت عدسی بی نظیر

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید، امیدواریم از آموزش طرز تهیه عدسی نهایت استفاده را ببرید و از آشپزی برای پخت آن لذت ببرید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید