طرز تهیه آش دندونی لذیذ و خوشمزه

0

از سال های گذشته معمولا رسم بوده که وقتی کودک دندان در می آورد برای او  آش پخته و همه ی فامیل و آشنایان جمع می شوند و همین بهانه ای بود برای دور هم بودن، آش دندونی از سنت های دیرین ما ایرانیان است و چه خوب است که این رسوم را هنوز پاس می داریم، هدف ما امروز آموزش طرز تهیه آش دندونی است با ما همراه باشید.آش دندونی یکی از آش های خوشمزه است که به خاطر دارا بودن فرهنگی ایرانی و هم به خاطر بهانه ای برای صمیمی ترشدن روابط  افراد با یک دیگر این رسم به خوبی تا کنون حفظ و نگهداری شده است.

آش دندونی معمولا بعد از شش ماهگی بچه پخته می شود، اما این عدد ثابت نیست و ممکن است برای کودکان متفاوت باشد، مادران اغلب در این مورد نگران هستند که باید به آنان بگوییم جای نگرانی نیست.

دستور پخت آش دندونی

آش دندونی را می توان در ماه مبارک رمضان برای افطار هم پخت، و هم می توان در میان وعده ها استفاده کرد، چون غذایی مقوی و برای رشد کودکان مفید می باشد آش دندونی دارای حبوبات فراوان می باشد که باعث بهبود سیستم گوارشی و کنترل اشتها می شود.

با طرز تهیه آش دندونی همراه ما باشید.

مواد مورد نیاز

  • نیم لیوان جو
  • نیم لیوان برنج
  • نیم لیوان لوبیا چیتی
  • نیم لیوان گندم
  • نیم لیوان لوبیا قرمز
  • یک عدد پیاز
  • دویست و پنجاه گرم گوشت گوسفندی
  • به میزان لازم دارچین و نمک وفلفل (سیاه)
  • به میزان لازم کشک ونعناع داغ و پیاز داغ
  • یک قالب کره کوچک(برای خوشمزه تر شدن)

دستور پخت آش دندونی

طرز تهیه آش دندونی خوشمزه

در اولین مرحله از طرز تهیه آش دندونی ابتدا نخودها را در قابلمه ای ریخته، روی آن آب می ریزیم و بر روی حرارت آرام می گذاریم طبخ شود، لازم به ذکر است برای از بین بردن نفخ حبوباتی که می خواهیم در آش استفاده کنیم یاید شب قبل هر کدام از حبوبات ( نخود، لوبیا چیتی و لوبیا قرمز) را در ظرف آبی ریخته و بگذاریم تا نم بکشند، سپس دو تا سه بار در طول شب آب آن ها را کشیده و دوباره روی آن ها آب گرفته می شود، این کار باعث می شود نفخ آن ها از بین برود.

طریقه پخت آش دندونی

به همان روشی که برای نخود گفته شد لوبیا چیتی و قرمز را آبکشی کرده در قابلمه ای ریخته، روی آن را آب ریخته و می گذاریم تا با حرارت آرام پخته شوند، گندم، جو، عدس و برنج را هم می گذاریم در آب تا خیس بخورند.

در این مرحله از طرز تهیه آش دندونی پیاز را پوست کرده،سپس خرد می کنیم و به همراه گوشت در قابلمه ای با کره تفت داده، مقداری دارچین، فلفل و نمک اضافه می کنیم.

حدودا پنج الی شش لیوان آب روی آن ریخته و می گذاریم با حرارت ملایم گوشت مغز پخت شود.

شیوه پخت آش دندونی خوش طعم

در مرحله سوم از طرز تهیه آش دندونی، گندم و جو را چند بار آبکشی کرده، درون قابلمه ای که برای پخت آش در نظر گرفته ایم، به همراه مقداری آب می گذاریم تا باحرارت کم پخته شوند، بعد از گذشت یک ساعت، عدس و برنج را هم آبکشی می کنیم و داخل قابلمه می ریزیم تا به همراه آن ها بپزد.

طریقه پخت آش دندونی

لوبیا ها و نخود پخته شده را هم به داخل قابلمه اضافه و اگر آب آن کم بود مقداری آب داغ به آن اضافه می کنیم،

در این مرحله گوشت را که در قابلمه ی دیگری گذاشته بودیم تا پخته شود را از آب بیرون کشیده و پس از سرد شدن آن را تکه تکه کرده و به همراه آب گوشت که با پیاز و ادویه طعم دار شده بود را به درون قابلمه اضافه می کنیم.

برای این که آش لعاب بیشتری داشته باشد در این مرحله عصاره قلم را پودر کرده و به مواد اضافه می کنیم، افزودن این پودر آش را خوش مزه تر و لعاب دار تر می کند،

کمی کشک به آش اضافه کرده و بعد از پنج دقیقه طعم آن را می چشیم، اگر فکر کردیم نمک و فلفل آن کم است دوباره مقداری نمک و فلفل به آن اضافه می کنیم و درب آش را گذاشته تا خوب بپزد و جا بیفتد، در این زمان شعله باید ملایم باشد .

نحوه پخت آش دندونی

چند نکته در پخت آش دندونی

  1. شما می توانید در تهیه آش دندونی گوشت به کار نبرید،
  2. هم چنین در طرز تهیه آش دندونی شما می توانید از نعناع داغ استفاده نکنید و فقط برای تزیین روی آش به کار ببرید.
  3.  در آخر این که هنگامی که آش روی شعله است تا جا بیفتد باید مرتب آن راهم بزنید تا ته نگیرد.

نحوه تهیه آش دندونی

آش آماده شده را در ظرفی کشیده و با پیاز داغ و نعناع داغ و کشک تزیین می کنیم. حالا آش دندونی آماده میل کردن است، این هم از طرز تهیه آش دندونی که امروز با آموزش آن در خدمت شما بودیم.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید