طرز تهیه مربای کامکوات

0

مربای کامکوات یک مربای فوق العاده خوش طعم با عطر عالی است. لازم است برای تهیه بهتر این مربا به نکات ضروری برای طبخ آن توجه شود. لطفاً ما را با طرز تهیه مربای کامکوات دنبال بفرمایید. 

مواد لازم

  • شکر: یک کیلو
  • آب پرتقال یا آب: ۳ لیوان
  • خلال پسته: ۱۰۰ گرم
  • گلاب(در صورت تمایل): ۵۰ میلی لیتر
  • کامکوات: یک کیلو

نکات لازم برای طرز تهیه مربای کامکوات

مربای کامکوات در واقع یک نوع مربای پرتقال است. در دستور تهیه این مربا نیز می توانید مانند مربای پوست پرتقال عمل کنید و پوست آن را نگیرید. برای دستور پخت مربای کامکوات باید نکاتی را رعایت کنیم. با کمک این نکات می توانیم مربای کامکوات را به طرز دلخواه تهیه کنیم.

اگر تمایل دارید مربای کامکوات را به صورت درسته اما بدون هسته تهیه کنید، سر کامکوات را جدا کنید. آن گاه به کمک یک خلال دندان یا سیخ چوبی، هسته های کامکوات را بیرون اورید. اگر تمایل به در آوردن دانه های کامکوات ندارید، آن ها را بشویید و با چنگال چند سوراخ روی آن ها ایجاد کنید. این کار از چروکیده شدن کامکوات بعد از پخت جلوگیری می کند.

همچنین می توانید کامکوات را به شکل طولی یا عرضی برش دهید و بدین شکل دانه های آن را بیرون آورید. در نتیجه می توانید تلخی آن را از بین ببرید.

برای گرفتن تلخی کامکوات ۳ راه متفاوت وجود دارد. بعضی از افراد تمایل دارند کمی از طعم تلخی کامکوات باقی بماند. این طعم تلخی عطر خاصی در کامکوات ایجاد می کند. اگر بخواهید کامکوات اصلاً تلخی نداشته باشد و کاملاً شیرین باشد، باید آن ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب بخیسانید. البته در طی این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی آن گرفته شود.

اگر بخواهید کمی از تلخی کامکوات باقی بماند، آن را فقط ۴ ساعت در آب سرد بخیسانید. راه سوم برای گرفتن تلخی کامکوات این است که داخل قابلمه ای را از آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. بعد از جوشیدن آب، کامکوات ها را به آن اضافه کنید. اجازه دهید ۱۰ دقیقه بجوشند. آن گاه، آن ها را با آب سرد آبکشی کنید(این کار را به طور ۳ بار متوالی انجام دهید). کامکوات را بعد از سه شوک متوالی، داخل ظرفی پر از آب سرد بریزید و اجازه دهید به مدت ۲ ساعت در آن باقی بماند.

کامکوات

باید بدانید که پختن و نرمی کامکوات مربوط به قبل از قرار دادن آن ها در شربت است. البته بعضی ها تمایل دارند کامکوات کمی نرم تر باشد. بدین منظور ابتدا کامکوات را داخل مقداری آب بریزید و بجوشانید تا کاملاً نرم شود و سپس در شربت بریزید. توجه داشته باشید که کامکوات از زمان قرار گرفتن داخل شربت دیگر نرم نخواهد شد. چون شکر شربت از نرم و له شدن کامکوات جلوگیری می کند.

برای طرز تهیه مربای کامکوات نیز آن ها را در قابلمه ای با کمی آب بریزید. اجازه دهید تا بپزد. آب زیاد نریزید. بعد از میزان نرم شدن دلخواه آن ها را در شربت بریزید. برای سفتی کامکوات نیز می توانید بعد از اینکه کامکوات را از آب سردی که در آن خیسانده اید بیرون آوردید، به مدت کمتری نسبت به قبل بپزید.

طرز تهیه مربای کامکوات خوشمزه

برای طرز تهیه مربای کامکوات, ۳ لیوان آب یا آب پرتقال و یا مخلوطی از هر دو را داخل قابلمه بریزید. یک کیلو شکر به آن بیفزایید. اگر شربت با آب پرتقال تهیه شود، شربت معطرتر خواهد شد.

قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب پرتقال به جوش آید و شکر نیز در آن حل شود. در ادامه کامکوات را به مواد اضافه کرده و حرارت را ملایم کنید.

ریختن کامکوات در اب

در قابلمه را به صورت نیمه باز بگذارید. اجازه دهید مربا به مدت ۵۰ دقیقه و به آرامی بپزد و رنگ کامکوات شیشه ای و شفاف شود. در صورت تمایل یک استکان کوچک گلاب به آن اضافه کنید و ۱۰ دقیقه منتظر بمانید.

شست و شوی کامکوات

نصف قاشق چای خوری مربای کامکوات را بر روی بشقاب بریزید. اگر حالت عسلی داشت یعنی مربای شما قوام آمده است.

ریختن کامکوات در شربت

در مرحله آخر طرز تهیه مربای کامکوات, قابلمه را از روی حرارت بردارید. توری مناسبی روی آن بکشید و منتظر بمانید تا به مدت ۲۴ ساعت خنک شود.

سپس مربا را در ظرف های شیشه ای ریخته و خلال پسته به آن اضافه کنید. مربا را در یخچال نگه داری کنید.

طرز تهیه مربای کامکوات

از اینکه با طرز تهیه مربای کامکوات همراه ما بودید، سپاس گذاریم. امیدواریم این دستور تهیه فوق العاده را در محیط منزل اجرا کنید و با آن مربای خوشمزه ای تهیه و نوش جان بفرمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید