طرز تهیه دلمه کلم برگ با طعم عالی

0

دلمه از پیش غذاهای خوشمزه و مجلسی می باشد. تزیین فوق العاده ای که برای تهیه دلمه می توان انجام داد، باعث شده که در بسیاری از مهمانی ها ازاین پیش غذای خوشمزه ایرانی استفاده شود. لطفاً در طرز تهیه دلمه کلم برگ همراه ما باشید. 

مواد لازم

  • پیاز: یک عدد
  • کلم برگ یا کلم پیچ متوسط: ۲ عدد
  • گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم
  • سبزی دلمه(گشنیز، جعفری، ترخون، مرزه، شوید، نعناع، پیازچه و تره): یک کیلو
  • رب انار یا رب گوجه فرنگی: به میزان لازم
  • آب: به میزان لازم
  • سرکه(ترجیحاً خانگی): یک پیمانه
  • شکر: ۵ قاشق غذاخوری
  • لپه: نصف پیمانه
  • برنج معطر: یک پیمانه

طرز تهیه دلمه کلم برگ خوشمزه

برای طرز تهیه دلمه کلم برگ, ابتدا باید کلم برگ را به وسیله یکی از این دو شیوه  آماده کرد. معمولا برگ های کلم را به صورت یک جا و یا تک تک آب پز می کنند. روش راحت تر برای آماده سازی برگ کلم این است که کلم پیچ های کوچک را روز قبل از تهیه داخل فریزر قرار دهید تا یخ بزنند. روز بعد آن ها را از فریزر بیرون آورده و منتظر بمانید تا یخ آن ها آب شود. بعد از اینکه یخ زدایی شدند، کلم پیچ ها نرم و قابل انعطاف خواهند شد.

کلم برگ

برای تهیه مواد میانی دلمه کلم مانند دلمه برگ مو عمل می کنید. البته دلمه ها از نظر مواد میانی اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال بعضی از همین مواد را در تهیه دلمه پیاز نیز به کار می بریم. لپه ها را از شب قبل خیس کنید. آن ها را داخل قابلمه بریزید و مقداری آب اضافه کنید و اجازه دهید تا بپزند. مواظب باشید این پختن در حد له شدن نباشد.

برنج را نیز با مقداری آب خیس کنید و در کناری بگذارید. در ادامه پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. تابه را بر روی حرارت قرار دهید. پیازهای خرد شده را داخل تابه بریزید. آن گاه گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه و تفت دهید. منتظر بمانید تا رنگ گوشت تغییر کند. نمک و زردچوبه را نیز به مواد داخل تابه اضافه و هم بزنید. حالا منتظر باشید تا آب مواد کشیده شود.در مرحله بعدی طرز تهیه دلمه کلم برگ, برنج، لپه و سبزی های خرد شده را نیز به سایر مواد اضافه و مخلوط را هم بزنید. رب انار یا گوجه فرنگی را نیز بعد از هم زدن مواد اضافه کنید. در ادامه یک لیوان آب جوش داخل تابه یا قابلمه بریزید و درب آن را بگذارید. بعد از پخت مواد، تابه را برداشته و در کناری قرار دهید.

یک عدد بشقاب لعاب دار به شکل وارونه کف قابلمه بگذارید. این کار باعث می شود دلمه ها به کف ظرف نچسبند و همچنین دلمه های کف ظرف به خاطر اضاف کردن چاشنی سرکه-شیره بیش از حد نرم و له نشوند.

برای پیچیدن کلم پیچ نیز کافی است یک عدد برگ کلم بردارید و داخل سینی یا بشقاب بگذارید. قسمت داخلی برگ رو به شما باشد. در ادامه طرز تهیه دلمه کلم برگ, یک قاشق از مواد برداشته و داخل برگ بریزید. برگ را به آرامی و با حوصله ببندید.

نحوه پیچیدن دلمه کلم برگدلمه های پیچیده شده را یک به یک داخل قابلمه قرار دهید.

دلمه کلم برگ پیچیده شده آن گاه قابلمه را بر روی حرارت ملایم بگذارید و در نهایت مقداری آب روی دلمه ها بریزید. طوری که مقدار آب هم سطح با دلمه ها باشد. حالا منتظر بمانید تا دلمه ها خوب بپزند. در انتهای طرز تهیه دلمه کلم برگ نیز می توانید یک تکه کره داخل قابلمه بریزید تا دلمه ها براق و خوشمزه تر شوند.

برای تهیه چاشنی سرکه-شیره نیز باید سرکه و شکر را با هم مخلوط کنید. این هم زدن را تا حل شدن کامل شکر ادامه دهید. آن گاه داخل قابلمه دلمه بریزید. در صورت تمایل می توانید کمی نمک و رب نیز به سرکه اضافه کنید.

دلمه برگ

بعد از اینکه سرکه-شیره به خورد دلمه رفت، می توانید قابلمه را از روی حرارت بردارید و حالا تزیین دلمه انجام دهید. غذای شما آماده شده و می توانید آن را نوش جان کنید.

طرز پخت دلمه کلم برگ

امیدواریم طرز تهیه دلمه کلم برگ مورد لطف و عنایت شما بزرگواران قرار گرفته باشد. شما عزیزان می توانید این دلمه خوشمزه را در منزل تهیه و در کنار خانواده محترم نوش جان بفرمایید. در صورت تمایل با کلیک بر روی لینک انواع دلمه ما را با سایر مطالب در سایت سیروان دنبال بفرمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید