طرز تهیه شیرینی قطاب خوش طعم

0

شیرینی قاطب از انواع شیرینی های سنتی و معروف یزدی است و کدبانوهایی که به پخت انواع شیرینی علاقه مند هستند می توانند به راحتی این نوع شیرینی را برای پذیرایی از مهمان های عید نوروز در منزل بپزند. در ادامه این مطلب طرز تهیه شیرینی قطاب به همراه فوت و فن های طلایی برای پخت بهتر را مشاهده خواهید کرد. 

شیرینی توت و شیرینی قطاب و شیرینی برنجی و شیرینی کره ای از انواع شیرینی های مناسب برای پذیرایی از مهمان ها هستند و شما می توانید به مناسبت های مختلف این نوع شیرینی های خوشمزه را در منزل بپزید و از طعم بی نظیر آن ها نهایت لذت را ببرید.

روش پخت شیرینی قطاب

مواد لازم برای پخت شیرینی قطاب

  • زرده تخم مرغ : یک عدد
  • بیکینگ پودر : نصف قاشق چایخوری
  • شیر یا ماست : نصف پیمانه
  • روغن مایع : سه قاشق غذاخوری
  • آرد : به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه مواد میانی شیرینی قطاب

  • بادام پرک : ۱۰۰ گرم
  • پودر پسته : ۴۰ گرم
  • پودر قند : ۱۰۰ گرم
  • هل سائیده شده : ۱ قاشق چایخوری
  • عسل : دو قاشق غذاخوری
  • گلاب : دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی قطاب یزدی

برای پخت شیرینی قطاب ابتدا زرده را به کمک همزن هم بزنید سپس شیر و یا ماستی را که به دمای محیط رسیده اند به همراه بیکینگ پودر و روغن مایع به زرده تخم مرغ اضافه کنید و همه این مواد را هم بزنید تا با یکدیگر به خوبی مخلوط شوند.
در مرحله بعدی طرز تهیه شیرینی قطاب آرد را به مایه شیرینی اضافه کنید توجه داشته باشید که آرد را باید تا حدی به مخلوط زرده و شیر اضافه کنید که خمیر شیرینی نرم و لطیفی بدست آید سپس خمیر را به مدت ۱۲۰ دقیقه درون یخچال قرار دهید.

خمیر شیرینی قطاب خمیر شیرینی قطاب
در مرحله بعدی طرز تهیه شیرینی قطاب مواد میانی شیرینی قطاب را آماده کنید. برای تهیه مواد میانی شیرینی بادام پرک شده و پودر قند را آسیاب کنید سپس مخلوط بادام و پودر قند را الک ریز کنید. مخلوط بادام و پودر قند را به همراه پودر پسته و عسل و گلاب و هل سائیده شده درون ظرفی مناسب بریزید و همه مواد را با یکدیگر مخلوط نمایید. در صورت تمایل می توانید از دارچین و پودر گردو برای تهیه مواد میانی شیرینی قطاب استفاده کنید.
در مرحله بعدی دستور تهیه شیرینی قطاب خمیر را بعد از گذشت ۱۲۰ دقیقه از درون یخچال بیرون آورید سپس خمیر را بین دو کیسه فریزر قرار دهید و با کمک وردنه خمیر را باز کنید و قالب بزنید.

قالب زدن خمیر شیرینی قطاب

سپس یک قاشق چایخوری از مواد میانی را در وسط خمیر شیرینی قرار دهید و خمیر را بپچید و گرد نمایید.

ریختن مواد میانی در وسط خمیر روش پخت مرحله به مرحله شیرینی قطاب شیرینی قطاب شیرینی خوشمزه قطاب
شیرینی های قطاب آماده شده را درون روغن داغ به خوبی سرخ کنید توجه داشته باشید که روغن باید روی سطح شیرینی قطاب را بگیرد تا شیرینی به خوبی سرخ شود.

سرخ کردن شیرینی قطاب
شیرینی های قطاب سره شده را روی دستمال کاغذی قرار دهید و بعد از خنک شدن شیرینی ها آن ها را در پودر قند بغلطانید سپس از پودر پسته برای تزیین شیرینی قطاب استفاده کنید. می توانید برای خوش طعم شدن شیرینی های قطاب آن ها را درون مخلوط پودر قند و هل و پودر بادام بغلطانید.

شیرینی قطاب طرز تهیه شیرینی قطاب در منزل

طرز تهیه شیرینی قطاب دستور تهیه شیرینی قطاب

فوت و فن های طلایی برای ایجاد طعم ایده آل شیرینی قطاب

۱٫ در طرز تهیه شیرینی قطاب باید روغن مخصوص سرخ کردن شیرینی را با کمک حرارت ملایم شعله گاز به صورت کامل داغ کنید و در صورت تغییر رنگ روغن آن را عوض کنید بنابراین بهتر برای سرخ کردن قطاب از قابلمه کوچک استفاده نمایید.
۲٫ خمیر شیرینی قطاب را باید به مقدار کم باز کنید زیرا اگر خمیر شیرینی در مجاورت هوای آزاد قرار بگیرد شیرینی پف نخواهد کرد.
۳٫ آرد را به صورت آرام آرام به مایه شیرینی اضافه کنید و خمیر شیرینی را بیش از اندازه سنگین نکنید زیرا اگر خمیر سنگین باشد شیرینی خشک می شود و پف نمی کند.
۴٫ توجه داشته باشید که اگر آرد اضافه شده به مایه شیرینی قطاب کم باشد پف شیرینی قطاب بیش از حد معمول می شود.
۵٫ شیرینی قطاب را می توانید در فر نیز بپزید که در این صورت باید خمیر شیرینی را به صورت نازک پهن کنید و بعد از پیچیدن شیرینی ها کف سینی فر را چرب کنید و قطاب ها را درون فر به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید سپس آن ها را درون پودر قند بغلطانید.
۶٫ در طرز تهیه شیرینی قطاب اگر بیش از اندازه به مایه شیرینی گلاب اضافه کنید شیرینی قطاب بعد از پختن ترک می خورد.

شیرینی قطاب

در این مطلب با طرز تهیه شیرینی قطاب در منزل آشنا شدید که امیدواریم از پخت این شیرینی خوشمزه در منزل نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده آموزش پخت انواع شیرینی به بخش کیک و شیرینی مجله سیروان مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید