طرز تهیه دلمه پیاز با بهترین دستور پخت

0

دلمه از انواع غذاهای سنتی و ایرانی است که با روش های مختلفی پخته می شود و شما می توانید این غذای خوشمزه را به راحتی در منزل بپزید. در ادامه طرز تهیه دلمه پیاز را با ساده ترین روش و به صورت مرحله به مرحله به شما کدبانوهای عزیز و گرامی آموزش می دهیم. 

دلمه برگ مو، دلمه پیاز و دلمه گوجه فرنگی از انواع غذاهای لذیذ و خوشمزه ایرانی هستند و بهتر است کدبانوهایی که به پخت دلمه علاقه مند هستند از پخت این نوع دلمه ها غافل نشوند.

روش پخت دلمه پیاز

مواد لازم

  • بلغور یا برنج نیم دانه : یک پیمانه
  • پیاز متوسط : ۴ عدد
  • لپه : ۱/۲ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده : ۲۵۰ گرم
  • فلفل : به مقدار لازم
  • زردچوبه : به مقدار لازم
  • نمک : به مقدار لازم
  • سماق : یک قاشق غذاخوری
  • سبزی دلمه : ۱/۲ پیمانه
  • رب گوجه فرنگی : ۲ قاشق غذاخوری
  • کره : یک قاشق غذاخوری
  • آب : ۱/۲ پیمانه

طرز تهیه دلمه پیاز با ساده ترین روش

برای پخت دلمه پیاز ابتدا لپه و برنج را از شب قبل در مقداری آب خیس کنید و بعد از مدت زمان ذکر شده برنج و لپه را در قابلمه هایی جداگانه نیم پز کنید.

آب پز کردن لپه برنج نیم پز شده

سپس سماق را درون یک لیوان آب جوش بریزید و لیوان را در مکانی مناسب قرار دهید.
در مرحله بعدی طرز تهیه دلمه پیاز ابتدا پیازی را رنده کنید و پیاز را درون تابه ای مناسب با مقداری روغن تفت دهید سپس فلفل و زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و گوشت چرخ کرده را هم به مخلوط پیاز بیفزایید و مخلوط گوشتی را تفت دهید سپس ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را به مخلوط گوشتی اضافه کنید و اجازه دهید تا مواد مقداری پخته شوند. لپه و برنج را به همراه نمک و سبزی به مخلوط گوشتی اضافه کنید در صورت تمایل می توانید سماق را هم در این مرحله از دستور پخت دلمه پیاز به مواد بیفزایید و سپس ظرف را از روی حرارت گاز بردارید.

مواد میانی دلمه پیاز
در مرحله بعدی طرز تهیه دلمه پیاز, پیازها را به همراه مقداری نمک درون آب جوش بیندازید و اجازه دهید تا پیازها کمی نرم شوند سپس پیازهای پخته شده را از قسمت ته فشار بدهید تا به صورت لایه لایه بیرون آیند و درون هر کدام از لایه ها را با مخلوط گوشتی پر کنید و آن ها را در کف قابلمه ای مناسب قرار دهید سپس سماق خیس خورده را صاف کنید و آب آن را روی دلمه ها بریزید.

طرز تهیه دلمه پیاز
برای تهیه سس مخصوص دلمه درون ظرفی مناسب مقداری کره بریزید و یک قاشق غذاخوری رب را درون کره تفت دهید سپس مقداری نمک به رب اضافه کنید و مخلوط رب را روی پیاز ها بریزید و نصف لیوان آب نیز روی دلمه پیاز بریزید و اجازه دهید تا دلمه ها به خوبی پخته شوند.

دلمه پیاز

بعد از آماده شدن این دلمه خوشمزه می توانید آن ها را درون ظرف مناسبی برای سرو بچینید و با کمک روش های تزیین دلمه آن را به زیبایی تزیین کنید.

دستور پخت دلمه پیاز

نکات طلایی برای پخت بهتر دلمه پیاز

  1. در دستور پخت دلمه پیاز می توانید به جای استفاده از سبزی مخصوص دلمه از ریحان خرد شده استفاده کنید.
  2. می توانید برنج و لپه را از دستور پخت دلمه پیاز حذف کنید و فقط از بلغور استفاده نمایید.
  3. توجه داشته باشید که اضافه کردن رب و سماق به مواد میانی دلخواه است ولی برای تهیه سس دلمه پیاز نباید این مواد را حذف کنید.
  4. پیازها را زیاد آبپز نکنید زیرا له می شوند و دیگر نمی توانید با کمک مواد میانی درون پیازها را پر کنید.

دلمه پیاز خوشمزه و خوش طعم

طعم دلمه پیاز با هر دلمه دیگری فرق دارد و این دلمه خوشمزه و لذیذ است و بهتر است این نوع دلمه خوش طعم را در منزل تهیه کنید و از طرز تهیه دلمه پیاز و طعم بی نظیر آن نهایت لذت را ببرید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده آموزش پخت انواع دلمه کلیک کنید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید