طرز تهیه عدسی خوشمزه و نکاتی برای طعم ایده آل

0

عدسی از انواع غذاهای ایرانی مغذی و کم کالری است که اغلب در وعده صبحانه و میان وعده و شام مورد استفاده قرار می گیرد؛ در ادامه این مطلب طرز تهیه عدسی را با ساده ترین روش به همراه نکات طلایی برای ایجاد طعم ایده آل را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

غذاهای ایرانی تنوع زیادی دارند که بهتر است هر کدبانویی با طرز تهیه اغلب غذاهای ایرانی و محلی آشنا باشد. یتیمچه و عدسی و کوکوی عدس از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذی هستند که بهتر است برای تنوع بیشتر در برنامه غذایی تان از پخت این نوع غذاها در منزل غافل نشوید.

تزیین عدسی

مواد لازم

  • عدس : دو پیمانه
  • رب گوجه فرنگی : یک قاشق غذاخوری
  • پیاز : دو عدد
  • سیب زمینی کوچک : دو عدد
  • فلفل : به میزان لازم
  • نمک : به میزان لازم
  • زردچوبه : به میزان لازم
  • آبلیمو تازه و ترش : ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه عدسی در منزل

برای پخت عدسی ابتدا عدس را به مدت ۲۴ ساعت درون آب خیس کنید سپس بعد از مدت زمان ذکر شده عدس ها را درون قابلمه مناسبی بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا عدس ها پخته شوند.

دستور تهیه عدسی

در اواسط پخت عدس سیب زمینی نگینی خرد شده را به عدس ها اضافه کنید. (اگر تمایل دارید سیب زمینی را بعد از پخته شدن له کنید و به عدسی اضافه کنید باید سیب زمینی ها را به صورت درسته و از همان ابتدا به عدس ها اضافه کنید تا به خوبی پخته شوند).
در مرحله بعدی دستور پخت عدسی پیاز ها را رنده کنید و یا آن ها را به صورت ریز خرد کنید و در تابه ای مناسب پیاز ها را به همراه مقداری روغن سرخ کنید سپس فلفل و زردچوبه و رب گوجه فرنگی و نمک را به پیاز ها اضافه کنید و مقداری آب روی مخلوط پیاز داغ بریزید و درب تابه را ببندید تا پیاز ها با ادویه ها مخلوط شوند.

تفت دادن پیاز
در این مرحله از طرز تهیه عدسی اگر سیب زمینی ها را به صورت درسته داخل عدسی انداخته اید آن ها را بیرون آورید و با کمک پشت چنگال سیب زمینی ها را به خوبی له کنید و دوباره سیب زمینی ها را درون قابلمه برگردانید سپس مخلوط پیاز داغ و رب را به عدسی اضافه کنید.

اضافه کردن مخلوط پیاز داغ و رب به عدسی

درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا عدسی روی حرارت ملایم شعله گاز به خوبی جا بیفتد سپس در اواخر پخت عدسی آبلیمو را به آن اضافه کنید.

 روش پخت عدسی در منزل

نکات طلایی در پخت عدسی

۱٫ عدس ها را به مدت ۲۴ ساعت خیس کنید تا نفخ آن ها به خوبی گرفته شود توجه داشته باشید که این مدت زمان نباید زیاد شود زیرا عدس ها له می شوند و پوست آن ها در هنگام پختن جدا می شود.
۲٫ برای پخته شدن سریع عدس ها ابتدا پیاز های خرد شده را درون روغن تفت دهید و بعد از طلایی شدن پیاز ها عدس ها را به آن ها بیفزایید و بعد از تفت دادن عدس ها مقداری آب به آن ها اضافه کنید تا به خوبی پخته شوند.
۳٫ در طرز تهیه عدسی اگر در زمان پخته شدن عدس ها آب عدسی خشک شد می توانید مقداری آب جوش به عدس ها اضافه کنید.
۴٫ برای خوش طعم تر شدن عدسی می توانید به آن عصاره سبزیجات و یا عصاره مرغ بیفزایید.
۵٫ برای خوش طعم تر شدن عدسی همچنین می توانید در انتهای پخت به آن مقداری پودر دارچین اضافه کنید.
۶٫ در روش پخت عدسی می توانید به جای سیب زمینی به آن مقداری قارچ ورقه ای شده بیفزایید.

طرز تهیه عدسی

در این مطلب طرز تهیه عدسی را با ساده ترین روش و به صورت مرحله به مرحله به همراه نکاتی برای ایجاد طعم ایده آل و پخت بهتر را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم که امیدواریم از پخت این غذای خوشمزه در منزل نهایت لذت را ببرید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید