طرز تهیه آش رشته خوشمزه به همراه نکات طلایی برای پخت بهتر

1

آش رشته از انواع آش های معروف ایرانی است که این آش خوشمزه اغلب با کشک و پیاز داغ و نعناع داغ سرو می شود و شما می توانید از آش رشته به عنوان غذای اصلی و یا پیش غذا استفاده کنید؛ همچنین از آش رشته به عنوان آش نذری و یا در برخی از مراسم های مذهبی مانند سفره های افطار برای پذیرایی از مهمان ها استفاده می شود. در ادامه این مطلب طرز تهیه آش رشته را به همراه نکات طلایی برای پخت بهتر را مشاهده خواهید کرد.

آش دوغ و آش رشته و آش بلغور از انواع غذاهای ایرانی خوشمزه و پرطرفدار هستند و شما می توانید این نوع آش های لذیذ را در منزل بپزید و از طعم بی نظیر آن ها نهایت لذت را ببرید.

طرز تهیه آش رشته خوشمزه

مواد لازم:

  • لوبیا چیتی : نصف لیوان
  • نخود : نصف لیوان
  • لوبیا سفید : نصف لیوان
  • عدس : نصف لیوان
  • سبزی آش خرد شده ( تره و جعفری و گشنیز )‌‌: نیم کیلو گرم
  • اسفناج درشت خرد شده : نیم کیلو گرم
  • رشته آشی : ۳۰۰ گرم
  • پیاز داغ : به میزان لازم
  • نعناع داغ : به میزان لازم
  • سیر داغ : به میزان لازم
  • کشک : به میزان لازم
  • زعفران دمکرده ( برای تزیین آش ) : به میزان لازم

طرز تهیه آش رشته در منزل

در مرحله اول طرز تهیه آش رشته ابتدا لوبیا چیتی و نخود و لوبیا سفید را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن ها از بین برود.

خیس کردن حبوبات

سپس حبوبات خیس خورده را به همراه مقداری آب درون قابلمه مناسبی بریزید و درب قابلمه را ببندید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا حبوبات پخته شوند برای ایجاد طعم بهتر در حبوبات می توانید در هنگام پخت آن ها مقداری سیر داغ و پیاز داغ به آن ها بیفزایید. بعد از اینکه حبوبان پخته شدن اسفناج و عدس و سبزی خرد شده را به حبوبات اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید تا سبزی و عدس نیز پخته شوند.

اضافه کردن عدس به حبوبات آش رشته

پخت حبوبات

 بعد از پخته شدن کامل حبوبات و سبزی؛ آش رشته را به مواد اضافه کنید و آش رشته را مقداری هم بزنید تا از بهم چسبیدن رشته های آش جلوگیری شود سپس اجازه دهید تا رشته آش نیز پخته و حجیم شود.

اضافه کردن رشته به آش

در مرحله بعدی طرز تهیه آش رشته به آش باقی مانده سیر داغ و نعناع داغ را اضافه کنید توجه داشته باشید که در صورت تمایل به استفاده از سیر داغ و پیاز داغ برای تزیین آش رشته باید مقداری از آن ها را نگه دارید.
در مرحله آخر دستور تهیه آش رشته کشک را با کمتر از یک لیوان آب درون ظرفی مناسب بریزید و ظرف را به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت گاز قرار دهید تا کشک بجوشد. سپس نعناع داغ را هم برای تزیین آش رشته درست کنید. برای تهیه نعناع داغ ابتدا روغن را درون تابه ای کوچک بریزید و بعد از داغ شدن روغن نعناع خشک را به روغن اضافه کنید و بعد از گذشت چند ثانیه نعناع داغ را از روی حرارت گاز بردارید.

روش تهیه نعناع داغ

بعد از اینکه آش پخت و به خوبی جا افتاد می توانید کشک آماده شده را به آش اضافه کنید و حدود ۵ دقیقه دیگر نیز آش را حرارت دهید همچنین می توانید کشک را به صورت جداگانه با آش سرو کنید. در نهایت آش را در ظرف مناسبی برای سرو بکشید و روی آش را با کمک نعناع داغ و سیر داغ و پیاز داغ و کشک و مقداری زعفران دمکرده به زیبایی تزیین کنید.

      تزیین زیبا و متفاوت آش رشته

نکات طلایی برای پخت بهتر آش رشته

۱٫ آب حبوبات را در زمان خیس کردن آن ها به مدت دو تا سه بار عوض کنید تا نفخ آن ها از بین برود.
۲٫ می توانید در طرز تهیه آش رشته اسفناج را با بقیه سبزی های آش خرد کنید اما اگر اسفناج به صورت درشت تر خرد شود آش ظاهر و طعم بهتری پیدا می کند.
۳٫ قابلمه بزرگی را برای پخت آش رشته انتخاب کنید تا در هنگام پخت آش به راحتی بتوانید رشته ها را هم بزنید تا خمیر نشوند.
۴٫ توجه داشته باشید که بعد از اضافه کردن رشته ها به مواد آب آش نباید کم باشد زیرا رشته ها مقدار زیادی از آب آش را به خود جذب می کند و در صورتی که آب آش کم باشد آش خمیر می شود.
۵٫ در دستور پخت آش رشته بعد از افزودن رشته گاهی آش را هم بزنید تا ته نگیرد.
۶٫ هر چه میزان پیاز داغ آش بیشتر باشد آش رشته خوشمزه تر است.
۷٫ برای اضافه کردن نمک به آش باید دقت کنید زیرا کشک و رشته های آش دارای مقداری نمک هستند و ممکن است آش شور شود.
۸٫ میزان روغنی که پیاز با آن سرخ می شود نباید کم باشد زیرا روغن باعث بهتر جا افتادن آش می شود و علاوه بر این به شفاف شدن آش کمک می کند.

تزیین آش رشته

در این مطلب با طرز تهیه آش رشته در منزل آشنا شدید که امیدواریم از پخت این آش پرطرفدار و محبوب در منزل نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید.

اشتراک گذاری

1 دیدگاه

یک نظر دهید