طرز تهیه آش جو خوشمزه با دستور پخت اصلی

0

آش جو از انواع آش های ایرانی خوشمزه و لذیذ است و در طرز تهیه آش جو از حبوباتی نظیر لوبیا چیتی و نخود و عدس و جو و برنج و ادویه و سبزی های مخصوص و معطر آش نظیر جعفری و تره و گشنیز و شوید استفاده می شود که هر چقد میزان گشنیز آش جو بیشتر باشد طعم و مزه آن بهتر می شود.

آش های ایرانی انواع مختلفی دارند که آش جو و آش دوغ و آش رشته و آش ماست از پرطرفدارترین آش ها هستند و شما می توانید این آش های خوشمزه را برای سفره های افطار ماه مبارک رمضان خود در منزل بپزید. در ادامه دستور تهیه آش جو را به شما کدبانوهای عزیز و گرامی به همراه فوت و فن های طلایی برای پخت این آش بی نظیر را آموزش می دهیم.

آش جو

مواد لازم برای ۲ نفر

  • لوبیا چیتی : ۱/۴ پیمانه
  • بلغور جو : ۱ پیمانه
  • نخود : ۱/۴ پیمانه
  • برنج : ۱/۴ پیمانه
  • پیاز درشت : ۲ عدد
  • کشک : دو فنجان
  • سبزی آش : ۵۰۰ گرم
  • نمک : به میزان لازم
  • زردچوبه : به میزان لازم
  • نعناء خشک :به میزان لازم

طرز تهیه آش جو خوشمزه و لذیذ

برای پخت آش جو ابتدا همه حبوبات را در ظرف مناسبی با مقداری آب به مدت چند ساعت خیس کنید سپس بلغور جو و برنج را در ظرف دیگری با مقداری آب خیس کنید.
حبوبات را در قابلمه ای مناسب به همراه مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید.

نخود و لوبیا پخته

مخلوط برنج و بلغور جو را هم در قابلمه ای دیگر بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید.

مخلوط بلغور جو و برنج

در مرحله بعدی طرز تهیه آش جو پیاز ها را به صورت نگینی خرد کنید و در قابلمه ای مناسب پیاز ها را با مقداری روغن سرخ کنید و بعد از اینکه پیاز ها طلایی شدند آن ها را از روغن بیرون آورید.

پیاز داغ

سپس زردچوبه و نعناء خشک را در روغن پیاز ها بریزید.

نعناء داغ
۴ لیوان آب و همه مواد پخته شده و مخلوط نعناء خشک و زردچوبه را در قابلمه ای منناسب بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید سبزی های خرد شده را به مواد آش اضافه کنید و تا زمان جا افتادن آش گهگاهی آش را هم بزنید تا ته نگیرد.

اضافه کردن سبزی به آش جو
در مرحله آخر دستور پخت آش جو بعد از جا افتادن آش یک فنجان کشک و ۱/۲ از پیاز داغ را به آش جو اضافه کنید و آش را هم بزنید تا با کشک و پیاز داغ مخلوط شود و نمک آش را اندازه کنید و بعد از چند دقیقه قابلمه را خاموش کنید و آش جو را برای سرو در ظرف مناسبی بریزید شما می توانید این آش خوشمزه را به کمک روش های تزیین آش رشته به زیبایی تزیین کنید.

تزیین آش جو     روش پخت آش جو

نکات طلایی در پخت آش جو

۱٫ حبوبات آش را از شب قبل با مقداری آب خیس کنید و در این مدت زمان آب حبوبات را سه مرتبه عوض کنید تا نفخ آن ها به خوبی گرفته شود.
۲٫ اگر فراموش کردید که حبوبات را خیس کنید باید آن ها را با مقداری آب در قابلمه بریزید و بعد از اینکه آب حبوبات به دمای جوش رسید آن ها را آبکش کنید تا نفخ حبوبات کاملا گرفته شود.
۳٫ در طرز تهیه آش جو می توانید از گوشت بدون استخوان نیز استفاده کنید.
۴٫ در پخت آش جو می توانید در صورت تمایل از حبوبات استفاده نکنید.
۵٫ برای خوشمزه تر شدن آش جو می توانید دو قاشق غذاخوری آرد و مقداری زعفران را در مقداری روغن داغ تفت دهید سپس مخلوط آرد را در انتهای پخت به آش اضافه کنید.
۵٫ برای اینکه آش جو طعم لذیذی داشته باشید می توانید در طرز تهیه آش جو به جای آب از آب قلم استفاده کنید.
۶٫ در صورت امکان آش جو را از شب قبل روی شعله گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا به خوبی پخته شود و جا بیفتد.
۷٫ برای تزیین آش جو می توانید از کشک و از مخلوط کشک با زعفران و ماست چکیده و نعناء داغ و زردچوبه و حبوبات پخته شده و … استفاده کنید.

طرز تهیه آش جو در خانه

در این مطلب با طرز تهیه آش جو در منزل آشنا شدید که امیدوارم از پخت این آش خوشمزه نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید, در صورت تمایل می توانید برای مشاهده دستور پخت انواع آش کلیک کنید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید