طرز تهیه آش دوغ با طعم و مزه فوق العاده

0

آش دوغ یکی از خوشمزه ترین آش هاست که طرفداران زیادی دارد، البته طبخ آش دوغ در هر یک از شهرهای ایران از جمله اردبیل، مازندران، ارومیه، شیراز و خراسان متفاوت می باشد و در هر یک از این مناطق شاهد طرز تهیه آش دوغ با روشی متفاوت هستیم. که البته تفاوت اصلی این روش ها اغلب در نوع مواد اولیه است. با این حال سعی نمودیم به گردآوری دستور پخت آش دوغ با روشی رایج و در عین حال بسیار خوشمزه بپردازیم که در ادامه این دستور عالی را ارائه خواهیم داد.

ریشه اصلی پخت آش دوغ مربوط به خطه اردبیل است و این غذای خوشمزه برای اولین بار در این منطقه طبخ گردید و سپس با کمی تغییر در دستور آن، در دیگر مناطق ایران نیز تهیه شد. از این رو دستوری که در ادامه ملاحظه می فرمایید مربوط به روش تهیه آش دوغ اردبیل است که این دستور رایج ترین روش برای پخت آش دوغ می باشد و می تواند انتخاب مناسبی برای علاقه مندان به این غذای سنتی و اصیل باشد. اگر شما نیز از جمله علاقه مندان به طبخ انواع آش یا سوپ هستید این دستور عالی را از دست ندهید.

آموزش پخت آش دوغ در اردبیل

مواد لازم

برنج : یک پیمانه
دوغ محلی ترش : دو لیتر
نخود : یک دوم پیمانه
تخم مرغ : یک عدد
سبزی آش (گشنیز و تره) : ۵۰۰ گرم
نمک و فلفل : به مقدارم لازم
سیر خرد شده : پنج حبه

طرز تهیه آش دوغ اردبیل

برای پخت آش دوغ ابتدا نخود را به مدت یک شب در آب خیس کنید، برنج را نیز به مدت چهار یا پنج ساعت در آب خیس نمایید. سپس آب ها را خالی نموده و نخود را با شش لیوان آب تازه درون قابلمه ریخته و صبر کنید تا بپزد. بعد از اینکه اطمینان پیدا کردید که نخودها کاملا پخته اند، برنج را نیز به قابلمه اضافه نمایید و منتظر بمانید تا کاملا بپزد و نرم شود.

طرز تهیه آش دوغ ردبیل

بعد از پخت کامل برنج، سبزی ها را که خرد نموده اید به همراه سیرهای خرد شده به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا سبزی ها بپزند.

اضافه کردن سبزی به آش دوغ

در این مرحله از طرز تهیه آش دوغ بهتر است کمی از دوغ را جدا نموده و تخم مرغ را با آن کاملا مخلوط نمایید، برای این کار می توانید از همزن نیز استفاده نمایید. بعد از مخلوط شدن کامل، دوغ ها را با هم مخلوط کرده و آن را به قابلمه روی حرارت اضافه کنید. حال شعله را کم نموده و مدام هم بزنید تا دوغ شما بریده بریده نشود.

مراحل پخت آش دوغ اردبیل

در این مرحله ادویه را نیز اضافه کنید. توجه داشته باشید که لازم نیست دوغ بجوشد و غل بزند. همین که داغ شود کافیست.

دستور پخت آش دوغ محلسی

آش دوغ ما آماده است، آن را در ظرف مناسب کشیده و سپس در صورت تمایل اقدام به تزیین آش نمایید.

تزیین روی آش دوغ اردبیل

نکات طلایی برای پخت آش دوغ :

  • از جعفری نیز می توانید به عنوان سبزی آش دوغ استفاده نمایید، بدین صورت که مقداری از آن را به سبزی های نامبرده، اضافه نمایید.
  • هنگام خرد کردن سبزی های آش دوغ بهتر است آنها را بیش از اندازه خرد نکنید تا زیبایی بیشتری به غذای شما ببخشند.
  • برای بهبود طعم این آش، می توانید از برگ سیر تازه نیز استفاده کنید.
  • در برخی از مناطق از گوشت چرخ کرده قلقلی نیز در تهیه آش دوغ استفاده می کنند.
  • استفاده از سیر در این دستور ضروری نیست و می توانید آن را از مواد اولیه حذف نمایید.
  • رنگ آش دوغ سفید است، پس بهتر است از زردچوبه یا هر نوع رنگ دهنده دیگر در طبخ این غذا استفاده نکنید.

آش دوغ محلی خوشمزه

 با استفاده از دستور پخت و طرز تهیه آش دوغ که در این مطلب ارائه دادیم، می توانید آشی خوشمزه و بی نظیر تهیه نموده و از نوش جان نمودن آن در کنار اعضا خانواده لذت ببرید. از شما عزیزان علاقه مند به آشپزی دعوت می نماییم با کلیک بر روی غذای ایرانی با دیگر دستورات امتحان شده و بسیار عالی برای پخت غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی نیز آشنا شوید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید